Insufficient university policies on scientific integrity and their relationship with the denial of institutional licensing

Authors

  • Agueda Muñoz del Carpio-Toia Universidad Católica de Santa María. Arequipa, Perú; Programa Fogarty FLACSO. Buenos Aires, Argentina; Instituto de Ética Clínica Francisco Vallés, Madrid, España
  • Sergio G. Litewka Instituto de Bioética y Políticas Sanitarias, Escuela de Medicina Miller, Universidad de Miami, Miami, Estados Unidos
  • Elizabeth Heitman Programa de Ética en la Ciencia y la Medicina del Centro Médico, Universidad de Texas Southwestern, Dallas, Texas, Estados Unidos

DOI:

https://doi.org/10.35434/rcmhnaaa.2023.161.1677

Keywords:

Policies, scientific integrity, universities, operating license

Abstract

The aim of this study was to analyze the relation between institutional policies on scientific integrity and licensing of Peruvian universities. It is a descriptive study analyzing Peruvian regulations on university quality assessment, university licensing (accreditation), scientific integrity regulations and the denial of university operating licenses. It was found that, of the 48 universities and 2 graduate schools that did not meet the Basic Quality Conditions under the Peruvian Institutional Licensing Model, 32 universities and 1 graduate school (66%) had deficiencies related to required scientific integrity policies. The study concludes that universities’ scientific integrity policies are an important criterion for receiving Institutional Licensing in the Peruvian university system.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Agueda Muñoz del Carpio-Toia , Universidad Católica de Santa María. Arequipa, Perú; Programa Fogarty FLACSO. Buenos Aires, Argentina; Instituto de Ética Clínica Francisco Vallés, Madrid, España

  1. Médico
  2. Doctora en medicina
  3. Profesor Universitario

Sergio G. Litewka , Instituto de Bioética y Políticas Sanitarias, Escuela de Medicina Miller, Universidad de Miami, Miami, Estados Unidos

  1. Médico
  2. Profesor Universitario

Elizabeth Heitman , Programa de Ética en la Ciencia y la Medicina del Centro Médico, Universidad de Texas Southwestern, Dallas, Texas, Estados Unidos

  1. Profesor Universitario

References

Horbach, Serge Pjm; Halffman, Willem. Promoting virtue or punishing fraud: Mapping contrasts in the language of ‘scientific integrity’. Science and Engineering Ethics, 2017, 23 (6): 1461-1485. Disponible en: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11948-016-9858-y.pdf

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. II Informe Bienal sobre la Realidad Universitaria en el Perú. Lima Perú. 12 agosto 2020. Disponible en: https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/1230044/Informe%20Bienal.pdf

Alarcón Ortiz, Rodolfo; Almuinas Rivero, José Luis; Inigo Bajo, Enrique. Calidad y rankings universitarios globales: una mirada desde América latina. Universidad y Sociedad, Cienfuegos. 2021,13(6): 421-434. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000600421&lng=es&nrm=iso

Ciocca, Daniel R.; Delgado, Gabriela. The reality of scientific research in Latin America; an insider’s perspective. Cell Stress and Chaperones. 2017; 22(6): 847-852

Mayta-Tristán P, Borja-García R. Malas prácticas en investigación: las fábricas de manuscritos en Perú. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2022;39(4). doi: 10.17843/rpmesp.2022.394.12473

Ministerio de Educación del Perú. Ley Universitaria 30220 [Internet]. 2014. Disponible en: http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. El modelo de licenciamiento y su implementación en el sistema universitario peruano. Lima: SUNEDU; 2015. Disponible en: http://fipes.pe/wp-content/uploads/2018/07/doc005_1.pdf

Ley N° 28613 “Ley del Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica”, de fecha 18 de octubre del 2005 Disponible en: https://transparencia.concytec.gob.pe/images/stories/ley_28613_concytec_peru.pdf

Concytec. Código Nacional de la Integridad científica, 2019. Disponible en: https://portal.concytec.gob.pe/images/publicaciones/Codigo-integridad-cientifica.pdf

Reglamento de Clasificación y Registro de los investigadores del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica –RENACYT resolución de presidencia No 090-2021-CONCYTEC-P.

Resolución del Consejo Directivo N° 063-2018-SUNEDU/CD Reglamento del Procedimiento de Licenciamiento Institucional con fecha 29 de junio del 2018

Resolución del Consejo Directivo N° 111-2018-SUNEDU/CD, de fecha 11 de setiembre del 2018, que aprueba el “Reglamento del Proceso de Cese de Actividades de Universidades y Escuelas de Posgrado”

Resoluciones de Universidades con la licencia denegada por SUNEDU. https://www.sunedu.gob.pe/lista-de-universidades-denegadas/

Resolución del Consejo Directivo de la SUNEDU N° 084-2022-SUNEDU/CD: Modificación el Reglamento del Registro Nacional de Trabajos conducentes a Grados y Títulos – RENATI

Vaux, David L. Scientific misconduct: falsification, fabrication, and misappropriation of credit. Handbook of Academic Integrity. Singapore: Springer, 2016: 895-911.

Steneck N. H. Fostering integrity in research: definitions, current knowledge, and future directions. Science and engineering ethics. 2006; 12(1), 53–74. https://doi.org/10.1007/pl00022268

ALLEA - All European Academies. The European Code of Conduct for Research Integrity, revised edition. Berlín, 2017. Traducción al español, 2018. Disponible en: https://www.allea.org/wpcontent/uploads/2018/01/SP_ALLEA_Codigo_Europeo_de_Conducta_para_la_Integridad_en_la_Investigacion.pdf

Casimiro Urcos, Javier Francisco et al. Percepción de los profesores de universidades peruanas respecto a la conducta responsable en investigación. Medisur, Cienfuegos. 2020; 18(3): 345-351.

Cao, Yuan; Jiang, Yuwei; Zhao, Yong. A study on the content of integrity policies and research integrity management in Chinese universities. Frontiers in Research Metrics and Analytics, 2023; 8: 6.

Buljan I, Barać L, Marušić A. How researchers perceive research misconduct in biomedicine and how they would prevent it: A qualitative study in a small scientific community. Account Res. 2018; 25(4):2 20-238. doi: 10.1080/08989621.2018.1463162

Bouter, Lex. What research institutions can do to foster research integrity. Science and Engineering Ethics, 2020; 26(4): 2363-2369. https://doi.org/10.1007/s11948-020-00178-5

Mejlgaard, Niels, et al. Research integrity: nine ways to move from talk to walk. Nature. 2020; 586 (7829): 358-360.

Kretser, Alison, et al. Scientific integrity principles and best practices: recommendations from a scientific integrity consortium. Science and Engineering Ethics, 2019; 25: 327-355.

Published

2023-06-10

How to Cite

1.
Muñoz del Carpio-Toia A, Litewka SG, Heitman E. Insufficient university policies on scientific integrity and their relationship with the denial of institutional licensing. Rev. Cuerpo Med. HNAAA [Internet]. 2023 Jun. 10 [cited 2024 May 14];16(1):160-6. Available from: http://www.cmhnaaa.org.pe/ojs/index.php/rcmhnaaa/article/view/1677

Issue

Section

Special contribution

Categories

Recommended Articles